Lugesin teema läbi ja silma jäi mitu lehekülge juttu väljalaske kollektoritest
Ei tahaks kellegi autoteemat risustada kuid ma ei saa asja nii valede arvamustega lõplikuks lugeda
Olen väljalaske koldeid valmistanud ikka üsnamitmeid ja esimese tegin vist üle 10a tagasi, seega eeldan, et olen piisavalt pädev sel teemal sõna võtma.
Jebay ja aliexpressi kolded : Kindlasti võib juhtuda, et mõni neist on kohe kasutatav, ei mõrane, pole kõver, sobib su keresse ja sobib su turbo ning wastegatega....mina pole sellist veel leidnud. Pole ka leidnud korralikke wastegateni eraldatud split entry koldeid.....st et olen aga kaugelt üle 100€ port sest need saavad korrektsed olla vaid müües koos sobiva wastegatega. Küllaga olen näinud koldeid kus 3 silindrit tulevad eraldi ja teised ühes torus, küllalt koldeid mille wg port puudub sootuks, koldeid mille eluiga esimse mõrani on 1 soojaks käimine kuid on ka veel hullemaid. Olen näinud kollet, mille flantsijoonis erines plokikaaneportidest 7mm jagu ja seda sai kasutada vaid kõiki auke üle puurides ja sedagi koledate kompromissidega. Olen näinud ka M20ne kollet, millega pole võimalik kaht küünalt kätte saada. Viimane jebay RS2 replica malmkolle käis mu juures vaid 3 nädalat tagasi ja tähendas mulle nelja poldiaugu juurde ruumi freesimist, võimalust kasutada vaid 12mm peaga mutreid ja keerates neid kinni vaid ise kokkukeevitaud hübriidlehtvõtmetega, võimatu oli kasutada ka seibe ja mutreid normaalselt kasvõi silmusega pingutada. EBAY kolde paigalduse hind tuli lõpuks kolmanik custom kolde valmistamise hinnast ja seda arvet oli väga vastik teha.
Nüüd siis custom kolded:
Nende teemasse peate süvenema ilmselt siis kui tahate muud turbot kui hiina T3/T4 hübriidi ja mõnda muusse keresse kui e36
Ma ei tea millega keegi arvestab kuid minul on ajapikku kujunenud välja reeglid mille järgi asju sobitan ja neid on rohkem kui emapilgul tunduda võib:
Alustuseks flantsi joonist tehes ja flantsi lõigates pean olema otsustanud kas kolle läheb peale keevitust noolutamisse või lihvimisse. ning sellega kas port algab põlve, toru või koonusega. Järgmiseks runneri mõõt....algab minujaoks seoses töömahu ja pöördega ning seos on ka turbo kuumakoja suurusega (1 targem härra arvutab mulle kahtluse korral ka välja gaaside liikumiskiiruse ) Kui läbimõõt paigas siis runnerite pikkus....minujaoks on sellel otsene seos mootori mahu ja kuumakoja suurusega...praegune Martinile tehtav kolle pole ilmaasjata poolemeetriste runneritega. Meil ehitatakse küll kõrgepöördelisi ja laia nukaga turbokaid vähe kuid pordi pikkuse juures võika ka nukale mõelda. Turboflantsi osas tuleb mõelda sellele mispidi ja kuidas hakkavad turbot hoidvad poldid kinnituma, et neid oleks võimalik vaevata keerata. Flantsi ettevalmistades pead olema kindel kas vajad sinna keeret või flantsi taha mutrit. Nüüd tuleb turbo asukoht määrata...mõelda tuleb kõrgusele, kaugusele kerest, õliäravoolu tekitamise võimalustele, õhufiltri mahutamisele, boostitoru asukohale, kaugusele kõigest kuumakartvast, võimalusele norm DP valmistada jne. Kui turbo asukoht paigas siis järgmiseks WG asukoht, et sellel oleks võimalik vedru vahetada, et see poleks kusagilt millelegi liiga lähedal, et saaks teha screameri või ühendada väljalaskesse, et selle flants pole polditav ja klapipesa jääks vahetatav...sooveldatav. WG osas tuleb lähtuda runnerite vs klapi pindalast ja eeldatavast vajadusest wastegate ventileerimisele.
Kui kõik senine paigas siis järgneb alles kolde disain....kehtivad kõik senised tähelepanekud kuid lisandub vajadus mõelda sellele kas see mootor tõmbab vastava turbo täpselt käima või tuleb koldega aidata kaasa gaasi jahtumisele või kasutada lühimat võimalikku porti. Kollet tehes tuleks kindlasti ka turbo kuumakoja sisse vaadata....kui seal ikka pöidlajämeduseks läheb siis pole mõtet miskit tömpi 6-1 kollet teha ja gaaside kiirust tuleb enne flantsi tõsta.
Ja kui nüüd kõik on justkui valmis, läbi mõeldud, kõigele saab kenasti ligi ja miski ei saa kapotiall liialt kuuma siis tuleks hakata kulusid kokku lööma.
Joonised kuni 3tk kolde kohta 15€, flantsid kuni 45€, põlved a-la 25tk ~35€ R6 puhul, toru 5-10€, lõikekettad 15€, lamellkettad 5€, gaas 45€, elekter maitea...5€ ?, 1 otsfrees portide silumiseks ja flantside portimiseks 15-30€, Noolutamine 20€ või lihvimine 30-40€ liivaprits seest ja väljast 15€ Kuumakindel värv 2 purki 10€ Palju 600st üle jääb? 400 kopikatega. Viimase R6 kolde valmistamine võttis mu töömehel nädala....töötunde oli seejuures vist ca 25 +/- sest see pole töö mida keegi suudaks teha 8h järjest. Mis see teile ütleb? Mulle ütleb see seda, et tõstuk on nädal aega kinni, garaaz on lärmi ja metallitolmu täis ja võimalike garantiide raha tuleb teenida mujalt sest kui miski on valesti tuleb see ringi teha ja selle eest enam juurde ei maksta. Kui miski mõraneb või keevitaja pole mõnes kohas korralikku tööd teinud tuleb kolle maha võtta ja viga parandada, kui turbo saab rikutud kuna kolde sees oli lahtiseid metalliosi tuleb see asendada jne jne jne. Tunnihinne tuleb niipalju ajusid ja vastutust nõudva töö eest 2x madalam kui keevitades näiteks alumiiniumist sisselaset või rv väljalaset. 4x madlam kui dünodes või seadistades mõnda autot.....ja see on ülemakstud? for real?
Kes arvab, et 100€ port on rämeda kasumiga ülemakstud töö lasku käia, mul ootab mitu autot uksetaga kollektoreid
Püüdke siis teha mõistlikke kompromisse saja punkti vahel mida jälgida kuid mõttetöö eest ei maksta, seega tehke seda kiiresti.
Mis mind hämmastab on see, et kõik justkui suudavad teha ja 100€ port on liiga palju aga miskipärast pean ma miskite küünlajalgade asemele uusi koldeid tegema sest turbod on viltu, vastu keret, dp põletab poole, kolle ei käi maha mootorit eemaldamata, küünlaid ei saa maha, kolded mõrandevad, flantsid kaarduvad, turbod ei tule järgi või lõpp ei hinga ja selleasemel et süüdet pöördes lisada pean seda hoopis vähendama. jne jne jne jne jne igapäevased mured
2x niipika jutu tahaks kirjutada juhtmestikest turbomootorite juures aga jätame selle teiseks korraks. Magnus ei maininud kuid tema auto seadistamise lõpetasin seoses sellega, et bensusurve pidevalt muutus ja kui nägin kuidas pumba juhtmed on crimpitud ja kinnitatud sai mu mõõt täis....1 juhe lihtsalt kukkus küljest kui seda veidi puudutasin. 1 lisaminut kellegi töös oleks lasknud auto ära seadistada.....1 minut hiljem probleem avastades poleks enam ehk olnud midagi seadistada.
Loodan, et sellest autost saab veel asja kuid hetkel on asi veel toores.